onsdag den 19. december 2012

Lige nu og her glutenfri rugbrød med gær.



Et nemt rugbrød der smager super godt og bliver ved med at være blødt og svampet indeni. Opskriften er til et stort rugbrød.





6 dl vand

50 g gær

2 spsk fiberhusk

1 spsk salt

1 spsk sukker elle birkesød

100 g boghvedeflager

100 g hirseflager

100 g fint majsmel

100 g boghvedemel

1 spsk carobpulver

100 g hørfrø

100 g græskarkerner

100 g solsikkekerner



Bland vand, fiberhusk, salt, gær og sukker i en skål og pisk i ca 2 min. Lad massen hvile i 2 min.Tilsæt resten af ingredienserne og rør i ca 5 min. Smør en bageform og hæld dejen i. Glat overfladen med en våd ske. Prik brødet tæt med en pind og lad det hæve i 2 time. 
Brødet bages i en varmluftsovn ved 175 grader i 1 1/2 til 2 timer. 
Efter endt bagetid tages brødet ud af formen til afkøling på en rist.
Brødet kan fryses.


8 kommentarer:

  1. Lækker opskrift! må klart afprøves!
    Kan man undvære carobpulver, eller udskifte det med noget andet måske? :)

    SvarSlet
  2. Hej

    Tak ...

    Jeg tror sagtens at man kan bage det uden carbo pulver. Det er mest for smagens skyld at jeg bruger det.

    Hilsen Gitte

    SvarSlet
  3. Hej Gitte

    Det her rugbrød er en kæmpe succes for vores dreng, som fik konstateret glutenallergi for et halvt år siden! Han ELSKER det, og så er det jo super nemt at bikse sammen! TAK!
    Ps. Jeg bruger ikke carbo pulver og det smager dejligt alligevel :)

    Venlige hilsner fra Sussi

    SvarSlet
  4. Hej Sussi

    Dejligt at høre at han kan lide brødet.

    Hilsen Gitte

    SvarSlet
  5. Hej Gitte,
    Er ved at bage brødet. Men forstår ikke helt hvor i processen gæret skal opløses? Som jeg læser opskriften er det "sammen med de andre ingredienser". Men så bliver det jo ikke opløst, da blandingen nu ikke er flydende, men denneher "blobmasse" som jeg kalder den. Nogen guidance? Mvh Anette. PS: Der står heller ikke noget om vandets temperatur?

    SvarSlet
  6. Hej.

    Det kan jeg da godt se at jeg har glemt at skrive. :0)

    Jeg blander den i med vand, fiberhusk, salt og sukker.

    Hilsen Gitte

    SvarSlet
  7. Anette Hallstrøm25. marts 2014 kl. 08.21

    Hej Gitte,
    Tak for tippet om gæret. Jeg må sige, at dette er det absolut bedste glutenfri rugbrød jeg har bagt - og jeg har bagt rigtig mange siden 31/7 sidste år, hvor jeg fandt ud af, at det var gluten, jeg reagerede på. Så tak for det, en udsøgt fornøjelse :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette

      Tak for det. :0)

      Hilsen Gitte

      Slet